Press & nyheter / Nyheter

Metropol går mot rekordår 2009

2009-12-08

Med några få auktioner kvar på 2009 kan Lars Åhlander, VD på Auktionshuset Metropol konstatera att verksamheten, som under våren 2010 firar tio år, gått bättre än någonsin. – Exempelvis hade vi i år den starkaste november vi någonsin sett tidigare med över 4300 klubbade föremål och rejält intresse bland både köpare och säljare, säger Lars Åhlander, som under året varit flitigt förekommande som auktionsutropare i det populära tv-programmet Antikdeckarna i TV4+.

– Vi kan konstatera, att i dessa så kallade kristider, har vi nog aldrig sett större intresse för att lämna in på auktion, och det är ju kanske inte så konstigt, men det roliga är att detta även mötts upp av ett stort sug bland konsumenterna, de som handlar på auktion, berättar Lars Åhlander. Kanske beror det på den låga räntan, att man lägger en del av överskottet på heminredning, spekulerar Lars.

Resultatet för året beräknas bli en bra bit över två miljoner kronor, kanske uppåt tre miljoner, vilket är en ökning i förhållande till föregående år med ca 40-50%. Mycket glädjande då den svenska konjunkturen i övrigt inte varit särskilt stark.

– Vi har tagit marknadsandelar på såväl köparsidan som bland inlämnarna, och det är förstås trevligt, säger Lars Åhlander.

Satsningen på temaauktioner har varit mycket lyckosam och får en allt större uppmärksamhet
– Temaauktionen för orientaliska mattor nu i slutet på november var den mest lyckosamma sedan starten och igår anordnades, parallellt med den ordinarie auktionen, en temaauktion för silver vilken gick över all förväntan sett både till inlämnade föremål och klubbat belopp, säger Lars. Det är ett trevligt sätt att avsluta året på. Nu åker vi till Berlin med personalen och firar, säger han.

Metropol har på tio år seglat upp från att ha varit en uppstickare till att bli en etablerad aktör med ambitionen att vara det lite bredare, flexiblare och personligare alternativet. – Uppstickarmentaliteten försöker vi förvalta och behålla, det är viktigt, säger Lars Åhlander.

**

Metropol håller auktion varje vecka med ett ständigt utbud av dekorativa föremål för de inredningsintresserade liksom bättre konst och antikviteter för de kräsna.

Hos Metropol behöver säljaren inte vänta längre än någon vecka från inlämningstillfället tills försäljningen är klar och likvid från försäljningen erhålls. Detta sammantaget med att kunderna nu fått klart för sig att ingen återropskostnad riskeras och att fri provision på belopp över 50.000:- tillämpas har gjort att allt fler anlitar Metropol, som dessutom är lättillgängligt med sitt centrala läge i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:
Lars Åhlander, vd Auktionshuset Metropol AB,
tel 08-673 48 80 eller e-post lars.ahlander@metropol.se